måndag 16 november 2009

En utmaning... det var längesen!


Hej hopp:)

Hittade den här utmaningen inne hos Ejris precis... och bara precis kände för o sätta tänderna i den direkt, hehe!
Som sagt, folk som känner mig väl o som om möjligt kan acceptera o respektera det - så är jag ingen fan av julen alls, har aldrig varit! Har kännt länge redan nu att det börjar krypa under huden på mig... fixar det dåligt!
Försöker o inte prata om det, utan låtsas som ingenting... orkar liksom inte försvara o förklara mig hela tiden... men så är det, skit i det:)
Så nu... lite utmaning;)

Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?

Glögg med alkohol... den alkoholfria är så söt så det kryllar sig i öronen!!!

Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt?

Färdigköpt! Orka mecka liksom.... ;) Den i affären är ju god...!

Kokt julskinka, ugnsbakad skinka eller kanske rentav ingen julskinka alls?

Tja, den är ju ganska god förståss... in i ugnen med den:)

Glittret i granen, lodrätt eller vågrätt?

Men skoja med mig... orka bry mig!;)

Tomten kommer med klappar eller klapparna ligger under granen?

Har ingen skorssten, så här kommer ingen tomte;)

Rim på klapparna eller bara juletikett?

Etikett, snabbt o lätt!

Jenny Nyström-jul eller amerikansk jul?

På sin höjd Jenny Nyström.... amerikansk jul - hualigan!!! Vem ska betala den elräkningen bl.a???

Fira jul hemma eller hos någon annan?

Fira???

Lussekatt eller pepparkaka?

Pepparkaka med grönmögelost, mmm... dregglar:) Men lussebullar e gott med!!!

Knäck med hackad mandel i eller utan?

Gärna med!

Carolas eller Mariah Careys julsånger?

Men för guds skull, skona mig!!!

Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?

Äta såklart... :) nåt' kul får man ju ha!!!

Julstjärnor eller hyacinter?

Tja... kvittar väl... glömmer vattna dom ändå;)

Julgranen in i stugan den 23:e eller granen in långt innan det?

Öh... spela roll eller? Bara den står där till julafton typ - lär ju barra järnet ändå...;)

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?

Har jag gjort så många gånger, så det är väl inget märkvärdigt med det!

Bakar du något till jul? Vad?

Lite... för barnens skull... lussebullar, finska pinnar, pepparkakor...

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?

Med!!!

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?

Köpegodis funkar alldeles ypperligt!

Knäck eller ischoklad?

Får väl bli knäck eftersom jag inte kan äta ischokladen...

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?

Smides stake.... utan för mycket 'krussiduller'!

Som fönsterprydnad: stjärna eller elljusstake?

Stjärnor... mindre glödlampor som går sönder!
Vill du ha julkort med brevbäraren eller i mailen?

Känn ingen press... mail går så bra så;)

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?...eller vad?

Svart!!! Näe... skoja bara, rött eller nåt'... ;)

När julpyntar du hemma?

Runt första advent förhoppningsvis, så är det gjort liksom. Då åker 'allt' fram, sen får det va'...!

Har varje jul prydnad sin bestämda plats år ut och år in?

Jo men eller hur... *asg* ( i lådorna uppe på vinden, hehe!)

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?

Katten!!! Eller nej, inte det...?! Röda kulor då, kan ju vara lämpligt eller... vadå fantasi...;)

Har du ett färgtema i granen?

Alltid!!! Öhhh.... 'not'!!!

Levande gran eller plastgran?

Äkta... är ju djurälskare så... trevligt med alla kryp som följer med in, hehe!

Hur ser din jul frukost ut?

Frukost??? Öh... va? Ändra nu inte på nåt', utan ge mig kaffe bara!!!

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv.?

Om möjligt; så lite som möjligt! Fast mannen har fått för sig att "vi" ska ha 'hockeyspels-turnering' varje jul med killarna.... sköter dom så bra så;)

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?

Köpeglögg... orka mecka - igen;) Måste ju gynna affärerna med liksom, hehe...

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?

Tycker faktiskt om dom vita glöggsorterna... och även dom smaksatta... med rom, whiskey... mmm, yummie:)

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?

Mandel och russin... hasselnötter ger mig sån konstig färg i nyllet...!

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?

Clementiner... apelsiner... men 'måste' och 'måste'... det vet jag inte!?

Vilken är din favorit julskiva?

Men sluuuuuta!!!

Vilken är din favorit jul låt?

Himla tjat... ok då... den som Jehovas Vittne spelar varje jul;)

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?

Janssons... sillen.... gröten....

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?

Skinkan, janssons, äggen.... hehe:)

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?

Med russin såklart:)

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?

Båda går bra... gärna med apelsin eller clementinbitar i, friskar upp!

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?

Tack, men nej tack...

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?

Julmust

Vilket är ditt bästa jul recept som du har fått av din mamma eller svärmor?

Hmm... har ett julskinerecept som ger en himla saftig julskinka - från svärmis:)

Tittar du varje år på Kalles julafton?

Nej... långt ifrån...

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?

Tjuren Ferdinand kanske... som softar under korkeken typ;)

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?

Jo...

Har ni tomte hemma?

På loftet möjligen...?!

Köper du julklappar till många?

Njae... barnen är ju prio' ett liksom!

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?

Bara barnen - tillräcklig shoppinghysteri under den månaden ändå!

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?

Måste ju tänka på alla arbetslösa... klart dom kan slå in dom åt mig;)

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?

Spela roll eller??? Det ska ju ändå av ju...!

Roligast att få i sin julklapp?

Klarar mig jättebra utan;) Möjligen en grytlapp från barnen eller en smörkniv... blir kanon:)

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?

En vecka utomlands där dom inte vet vad en svensk jul är;) Underbart!!!


Så... det var väl alles:)
Kopiera den gärna inne hos er!

Kram kram och god j-la jul på er, haha!!!

*S*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skrattar gott och ganska igenkännande, och jag bara älskar den där sista bilden *asgarv* den är så anti-julig och skön när "Last christmas" har spelats på alla varuhusen sen oktober och rösa julkulor hänger ut ur öronen på en! Nu är vi ju inte där än, men den är liksom bra att ha i reserv o titt apå då kanske?

Kan nog hända att jag snattar utmaningen och hänger på jag men? Men inte nu för jag är nanning...

Gillar dina rappa svar som "Fira jul hemma eller borta; FIRA??"
och "JULfrukost; KAFFE!

Stor kram så länge, hoppas du får möta den annalkande juletiden med lugn o frid *pust*

Ha det gott! /Sandy

Jeanettan sa...

hahahaha du e´för kul =)

G... ju......om man nu vågar =)

Sonja sa...

JAG HANN O KOPIERA DETTA JENNY - LYCKADES FÖRST AVVISA DIN KOMMENTAR AV MISSTAG!!!! jAG BARA SKREK; NEEEJ! hUR KUNDE JAG... MEN HÄR KOMMER DEN... :)

Nej men, Sonja!!
SÅÅÅ hemsk är den väl in....eller, jo..kanske!?

Jag kommer definitivt att anta denna utmaningen, kanske redan ikväll...(:

Det som förbryllar mej lite i dina svar här är ditt sinne för det vackra och estetiska!!!
Spelar ingen roll vilket julpapper, säjer du?
Och FÄRDIGA klisteretiketter?????

Och det säjer du som är en av dom duktigaste scrapparna jag sett!??!?
SHit! Jag har ju sett dina scrap-album och hur vackra saker du får till, och så TILLÅTER DU NÅGON ANNAN ATT TA HAND OM PYSSLERIET???

Neee...Slurpa du i dej en hel flaska glögg och vassego och slå in pyssliga små paket till kidsen med både lack och rim och ramsor på!
*asgarvar åt vad du kanske tänker just nu om mej...kanske bäst jag springer för livet????*

Och din gran??? Klart du måste ha en ÅSIKT om HUR glittret ska hänga?
*Åh, jag fnissar påååå mej*

SNälla!!!! Jag skulle verkligen vilja vara en fluga på din vägg så här månaden innan jul när allting ska fixas....bara för att se dej...

Goa Sonja!! Jag önskar jag bodde närmre så jag kunde få komma hem och få dej på liiite julhumör....
Jag kunde ju sjunga underbara trallvänliga julsånger för dej?

Jisses amalia....ja, du är helt underbar som VÅGAR tala om vad du egentligen känner inför allt detta med den prestationsfyllda julen.
SKämt åsido....jag håller med dej i många av sakerna...men kanske inte riktigt alla.
Jättemegakramis på dej!
//Jenny

Mia sa...

Jag är tvärtom, jag älskar det mesta som har med jul att göra, men tror inte jag försöker påverka de som INTE tycker om julen, eller ens ber dem förklara. Det är nog starkt av dig att stå för allt detta, när människor ofta är så fördömande.
Vi lever i ett fritt land, men jag kan förstå att det är svårt att komma ifrån julen, den är ju precis överallt under hösten i hur stora proportioner som helst.