tisdag 17 november 2009

Tja... vad ska jag säga.... (Obs! Långt!)


Jag har funderat både en o tusen gånger om jag ska skriva nåt' eller bara låte det bero, men det funkar dåligt. Väntar på att känslan ska gå över, men det verkar den inte göra.
Det är väl bara o erkänna för sig själv att alla bekymmer försvinner inte enbart för att man mår lite bättre eller har annat att fokusera på.
Tvärtom så finns dom kvar - orörda i befintligt skick o har inga planer alls på att försvinna. Ganska märkligt det där...
Ni kan sluta läsa här om ni tror att jag tänker drypa det här inlägget med tvångsmässiga glädjetjut - för nu är jag lite trött på o bara vara positiv... jag måste lyfta på locket lite.
Läs med mig eller hoppa till nästa blogg - fullt valfritt, tack o lov lever vi i ett fritt land!

Jag lär väl brottas med mina hjärnspöken till dö'dagar o jag antar att det är lika bra o vänja sig... bli bundis med dom eller nåt'!? Acceptera att dom bara kommer att vara där...
I somras gick tankarna runt i skallen att mannen var utan jobb... man tänkte hela tiden att allt ordnar sig bara han har ett jobb osv.
Nu har han ett jobb o allt ska förväntas vara fridens liljor! Exakt den paniken jag befarade för då har infunnit sig. Nu har han ett jobb o allt borde vara perfekt.
Och framförallt... tackolov att han har ett jobb oxå så att vi klarar av o betala bensinräkningen med, icke att förglömma;) Den chocken har jag ännu inte kommit över (lär väl aldrig göra heller!) Halva lönen går ju direkt till Statoil - vad vore dom utan oss som guldkund?!?;)

Som sagt, han får in pengar o man ska komma på fötter över en natt helst. Handla, leva o spara - helst allt på samma gång!
Köpa allt man ligger back med, fixa o dona... Leva gott o unna sig vardagens guldkant var det visst nån' som sa... och framförallt spara - spara till en buffert, spara till julen, spara till barnen, spara till nåt kul, spara för att renovera, spara om ifall att taket rasar in, spara till pensionen och helst till ens efterlevande oxå.... Jag bokstavligen spyr snart.
Fattar inte varför den biten måste "jaga" mig så... ständigt o jämt.

Jag är inte ekonomiskt lagd, kommer antagligen aldrig o bli... vet bara att jag inte löst gåtan hur jag ska kunna "få in en summa - använda hälften o spara det dubbla????" Vet ni????
För det känns bokstavligen som om "alla" lyckas alldeles ypperligt med det... Jag köper liksom inte den där skrönan "spara en hundring då och då"... jag är inte helt dum - bara lite för all del;)


Året är snart slut och ett nytt är snart i antågande... 2010... jag får väl se om min nya utbildning kan leda mig nån'vart... Just nu känner jag mig ärligt talat mest förvirrad OCH glad, missförstå mig inte:)
Vet inte riktigt hur jag konkret ska gå till väga bara. Jag o starta företag... pyts... har ju aldrig sysslat med sånt' och som sagt, jag o hålla koll på siffror... haha - skoja med mig;)
Jag vet att jag får råd o stöttning av min mentor... men det hade varit ganska trevligt o ha lite koll själv måste jag säga.

Suck o stön... vad var nu meningen med det här inlägget - egentligen??? Mest svammel på hög nivå känns det som.
En grej som oxå gnager hål i mig är huset vi bor i... jag undrar om jag har nån' större energitjuv i min närhet än mitt eget hem?!?
I snart 13 har vi bott här och åstadkommit vad??? Noll och inget! Det enda jag med åren kommit fram till är att jag defintivt inte är någon 'hus-människa', inte på nåt vis alls:(
Jag har för all del kämpat förtvivlat med att försöka intala mig att jag tycker om att bo i hus... - för det gör ju 'alla', eller hur!?:) ...och att jag tycker om att pyssla o planera om vartannat - för att enbart komma fram till samma tanke varenda gång... "det suger!!!"
Jag avskyr att renovera o jag hatar att rensa ogräs... alltså... "what to do???"


Köksrenoveringen var väl det som verkligen fick mig att inse att jag fullkomligt slösar bort mitt liv på nåt' jag överhuvudtaget inte vill!
Jag klarar knappt av att sitta i mitt eget kök idag utan att våndas över tiden vi lagt ner på det. Tycker inte det har varit värt det för fem öre.
Blotta tanken på att vi t.ex tillbringade 3 veckor av fyra på att skrapa kakelplattor på vår semester vittnar om hur sjukt det blev... "Kul minne"... NOT! Skulle kunna radera varenda bild på hårddisken som har med köksrenoveringen att göra... och jag som t.o.m hade tankar på att scrappa om köksbygget.... HUA! Hur tänkte jag där??? Tänkte jag alls???
För att inte tala om alla som sa att det bara var att "slita ut det gamla köket o in med det nya"... dom "hänger löst" kan jag lugnt säga;)


Problemet i denna fas är - hur ska man intala mannen i samma tankebanor??? Han kan oxå tänka sig att flytta faktiskt... så långt är det helt fantastiskt att vi är på samma linje:)
Men sen efter det är det kört... han flyttar nämligen gärna till större tycker han! Större hus och större tomt o större byggnader och större allt.... Större utrymme o samla skit på enligt min mening! Vem som ska sköta det har jag ingen aning om, för detta vi har nu sköts ju inte precis med nån' varm hand direkt...!?!

Bara idag här hemma hade vi lätt kunnat hyra ex antal containrar o fyllt med rent bråte... eller läs "JAG" hade kunnat göra det - han hade nog inte kastat så mycket.... "kan ju va' bra o ha typ!!!"
Vi har samlat på oss sjukt med saker genom åren här... bara en titt ner i källaren får mig att tuppa av, för att inte tala om garaget o vinden...
Så egentligen så svimmar jag vid blotta tanken på en flytt idag, med tanke på vilket jobb det hade varit. Samtidigt hade det varit en enorm befrielse... tänk o få lov att rensa ut ordentligt... vilken lättnad:)
Men sen var det ju det där med att tro på tomten o storken med... "dream on" liksom! Någon daskade precis till mig o sa åt mig o sluta dagdrömma... detta lär ju inte ske!

Så med andra ord... hur ska jag fixa o bo här o se allt förfalla o gro igen, när jag inte ens har lust o ork att göra nån'ting åt det?
Hade varit sin sak om jag varit totalt ekonimiskt oberoende... ojojoj liksom, så enkelt det hade varit då! Man hade bara lyft på luren... beställt en bunke byggfirmor etc. valt ut det man ville ha och hur, ur diverse kataloger o nätsidor o så hade man satt dom i arbete:)
Jag hade lätt hållt mig undan o återkommit när allt blivit klart - DÅ hade jag mycket väl kunnat bo i hus! Oj, så smidigt:)
Har defintivt inget behov av att visa att jag 'kan själv' eller lust att prova själv... har noll intresse, verkligen!!!
Får inte ens inspiration eller lust när jag ser 'alla andra' renovera och planera... tvärtom, det gör mig bara helt matt! Glad för deras skull, ja... men stå i det själv - 'nope'!
Där är så mycket annat jag vill göra än och viga mitt liv åt att rusta upp en gammalt hus som jag ändå inte har råd med...


Men... sen är det ju inte bara mannen jag måste ta hänsyn till, utan killarna oxå såklart... detta huset är deras trygghet, det vet jag! Dom skulle helst se att dom bodde här till vuxen ålder o lite till... så... ja!?!

Så... gott folk... lös den här tankegåtan åt mig så är ni duktiga;) För jag har då ingen lösning iaf.... det ger bara mer bränsle åt flera tankeknutar till mina hjärnspöken! Måste ju göda dom lite med;)

Sen som grädde på moset... detta ständiga dåliga samevet - jag BORDE vara tacksam o glad! Jag har faktiskt ett hus, tak över huvudet... och framförallt - vi är FRISKA, inte alla förunnat! Så varför i hela fridens namn kan jag inte bara sluta o grubbla o vara nöjd???
Som en väninna till mig sa; "jag skulle kunna bo i ett ruckel, bara gick fick komma ut i min egen trädgård".
Varför kan inte jag vara nöjd med det oxå?
Och märk väl - jag är INTE ute efter ett lyxhus eller statusprylar, 'no way'... säger mig ingenting - jag vill bara må gott i själen o vara omringad av positiv energi - inte bli ursugen på energi bara av att vara... Samtidigt vill jag poängtera att in i en lägenhet vill jag INTE, hualigan!!! Så snacka om att vara i dilemma med mig själv!?!
Vart ska jag hitta lösningen? Hos dom tibetanska munkarna i bergen? Hos hottentottarna i den utrotningshotade donka-stammen? Tja, ingen blekaste aning faktiskt....

Har någon överhuvudtaget orkat läsa ända hit, så ger jag er en eloge... *klappar i händerna*:)
Nu ska jag ta tag i snabeldraken o suga av detta hus lite... om inte annat så för min egen skull - nån' annan lär inte märka nån' skillnada iaf!

*Sing-a-long*
*S*

9 kommentarer:

Mamma Mia.. sa...

Det här med att spara gäller nog de som redan har pengar..tror jag....jag hör definitivt inte dit och jag förstår precis din frustration!

Vad gäller hus och städning är jag ensam och således ligger allt på mej men..är man en familj måste ju alla dra sitt strå till stacken, eller hur? Diskutera diskutera diskutera...inget roligt men nödvändigt om man inte ska gå under...

Lycka till! Jag håller på dej!!
KRAM!!!

Jeanettan sa...

Ja långt var det.....
& visst känner man igen sig.... även jag....

Vänd& vrid & prata.... m.m....

Börja lägga allt på hög som ska köras iväg... Det kanske hjälper hos dig=)

Anonym sa...

Självklart orkar jag läsa alla dina rader vännen... fattas bara annat. Det är ju just dina rader som gör att jag återkommer hit vare sig du skriver kort eller långt.

Många bra och intressanta tankar du har som vanligt och det är nog många som känner igen sig i det du skriver... om inte annat mer eller mindre - även jag.

Stora varma kramar från din vän !

Pia sa...

wow!! fast jag håller med dig i mångt och mycket... håller med jeanette... prata och fundera och.... hoppas det löser sig för er!! På bästa sätt! Det är jobbigt att känna att allt är hopplöst...
Massor med cyberkramar till dig!! Du kan få en riktig nästa gång vi ses!!

Anonym sa...

Du är för underbar Sonja,
Du talar från hjärtat och jag tror många känner igen sig.
Och det är viktigt att få uttrycka de känslorna.

Hoppas att allt löser sig till det bästa.
Kramiz
Ingela
http://coelogyne.blogg.se/

Jenny sa...

Om du så skrev 3 meter långt inlägg så skulle jag läsa i alla fall!
Du skriver ju ur hjärtat och sådana inlägg KAN aldrig bli trista, tycker jag...

Det är precis det som är meningen med att blogga om du frågar mej, och mycket hellre läsa om känslor och tankar och vardagen som någon vill dela med sej av, än "plastiga" bloggar som är helt "själslösa"...

Vi är ju helt vanliga människor allihopa när det kommer till kritan!?
Och ingen ÄR bara lycklig och glad och pigg och frisk och sorglös alltid. Jag tror bara inte att dom finns. Så de så!

Beträffande dina tankar om hus och renovering och trädgård så förstår jag (faktiskt) dej!
Det ÄR inte roligt att rensa ogräs!
Det är pest, verkligen!
Gräv upp rabatterna och så gräs!
Och sätt ut några pottor till sommaren! Det räcker väl?

(Eller flytta till Bohuslän till någon tomt som det bara är BERG på!
Räcker att spola bort mås-skit sådär två ggr om året med en slang har jag hört en granne säja som har det så!Dessutom skulle jag kunna komma och dricka kaffe hos dej oftare då! Och du kunde komma hit....*fnissar förtjust över min geniala ide´*)

Och hus-renovering...Tja, ibland kan jag tycka att det är roligt, men ÄR man intresserad av annat så ÄR man!
I perioder gillar jag det, men dessemellan så vill man bara spy åt allt som EGENTLIGEN skulle behöva göras...Och här är minsann också en hel del...tro mej!
(och en helt ointresserad karl har jag vad gäller den biten..)

Och du har en poäng i det där med att röja bort "gammal skit"....

Det hade ju gått så mycket lättare om man inte behövde TRYCKA in grejer i garderober och andra hmmm...trånga utrymmen.
Öppnar man en dörr så ramlar grejerna över en emellanåt!
Och DET tar på humöret!
Man blir ju så grinig av att allt bara ligger framme eller på fel plats.
Och du som har dina pågar hemma ännu....ja, det blir allt en del efter våra goa ungar.

Här har just det bekymret lättat lite, och till tröst kan jag väl säja att du kommer att märka en skillnad när barnen är utflugna.

Det är ju så knasigt så att man till och med ibland saknar deras "stök och bök"...knäppt...men så är det här i alla fall.

Hur det än blir så önskar jag bara att allt blir till det bättre för dej...och resten av "de dina" förstås.

Titta! Nu "babblar" jag på igen...Haha!
Herrejisses...jag tar ju snart upp hela din kommentarsruta väl..?
Nu ska jag sluta...

KRAM på dej, goa vän och var rädd om dej.
//Jenny
Och tack för dina verkligt värmande ord inne på min blogg.
Betyder jättemycket...så du vet.
Kram igen!

Karolinssida sa...

Jag känner fullständigt igen mig... Det där med att spara har jag ältat sedan jag flyttade hemifrån... Nån gång lyckas man kanske spara en liten slant men då brakar bara nått sönder så måste man använda pengarna direkt...
Vi har bott och renoverat i vårt gamla lilla minihus i snart 10 år och det blr aldrig färdigt och aldrig hemtrevligt... Men ändå bara fortsätter man att vandra i samma gamla ingrodda hjulspår, hoppas på nån lottovinst eller nått ( bara synd att man måste spela lotto för att vinna nått).
Jag spenderar oxå mycket tid med att grubbla och ah dåligt samvete... Det är väl så, för vissa är hela livet en enda stor test och utmaning medan andra åker räkmacka rakt igenom...
Tack för dina ord, man känner sig inte så ensam och märklig när man vet att det finns fler...
Massa kramar till dig!!!!

Anonym sa...

Du skriver så klokt och öppet, om funderingar som säkerligen passerar oss alla ibland. Jag har inget hus men känner igen de flesta av dina tankar. Tror att jag kommer känna igen mig i det där med att starta eget, FÖRHOPPNINGSVIS, för jag kan sätta mig i det såpass att det är en enorm press med samtidigt glädje... och det här med att ekonomin tynger än så man bli förbannad eftersom man inte är en MATERIELL person!! Visst är det enormt irriterande! När man spjärnar emot fast man måste inse att allt idag styrs av pengar...grr... och inte sjutton kan man renovera upp ett hus till topptrim (eller ens en bit på den vägen tror jag) om man inte har ett överflöd av pengar, tid ork och en handfull arbetssugna hantverkare. Nope... till och med jag som bor i en liten stuga fattar det. Bara att byta en gummilist kostar... blä.

Jag är glad att jag inte har mer utrymme, för hur mycket jag än försöker rensa ut (och jag gör det förvånansvärt ofta, och har blivit bättre på att inte samla på mig allt..) så kan jag bara drömma om hur mycket jag skulle kunna rensa ut efter några år ett hus...Du är inte ensam, inte för att det gör saken ett skit bättre, egentligen är det ett ganska korkat uttryck...

När man mår så som det känns som att du gör just nu, så är det kanske bästa att bara rida ut stormen. Hålla i hatten och göra det bästa av var dag. Det är liksom mitt nya motto, för allt vänder och blir bättre, en dag. Och inte ett skit blir bättre av att man oroar sig. (vilket jag är en expert på, bra va??)

Storaste kramen till dig med-syster i denna krångliga värld, jag tänker på dig. /Sandy

Mia sa...

Haha, nu har jag skrattat mig igenom ditt inlägg. Inte på grund av innehållet förstås, utan på grund av ditt sätt att uttrycka dig på, det är mycket underhållande.

Till själva innehållet då, jag känner igen det där med arbetslöshet kontra nytt jobb. Det är inte direkt så att allt blir guld och gröna skogar när maken väl får jobb igen, det är sååå mycket att komma ikapp med, att jag inte ser någon ände på det. Visst är det en otrolig trygghet att veta att han har jobb nu (för i dagens klimat vete 17 hur länge jobben finns kvar) men inte är vi tillbaka där vi var precis. Det är dock nästan förbjudet att ens yppa en sådan tanke eller känsla, nej nu ska allt vara bra och i ska vara både tacksamma och lyckliga. Inte får här gnällas över att våra scheman krockar kolossalt, inte är det läge att gnälla över ekonomi när så många människor fortfarande är arbetslösa. Visst är jag både glad och tacksam över många, många bitar i livet, men oro och kamp för andra bitar gör att det är tungt också.

Och huset... ja, du, jag har nog inget klokt att säga där... tyvärr. Vi pratar fortfarande om hus, om vi ska eller inte ska, men jag vet inte... kanske det inte är värt det där med att lägga så mycket tid och pengar på att sköta ett hus, det blir ju liksom aldrig klart, det behövs ju något hela tiden.... Men å andra sidan är jag inte helt tillfreds med att bo i lägenhet heller, jag är uppvuxen i hus och njuter av den friheten det ger... svåra beslut det där...

Ja, jag orkade läsa ditt inlägg, det var inga problem, nu får vi se om du orkar läsa min kommentar! :-)