onsdag 3 mars 2010

Meditation och annat "flum" ;)


Hmmm.... har funderat i flera dagar på att just göra ett litet inlägg om helgen som varit!
Helgen tillbringade jag med en god vän på "Kropp & Själ" i Billesholm där vi deltog i en meditationskurs:) Något jag länge sett fram emot - en ego-grej jag som jag enbart unnar mig själv för min egen vinnings skull!
Jag kan villigt erkänna att jag söker... söker ett sätt att få sinnesro, ett verktyg att själv kunna hantera mina s.k "dippar" i vardagen! Går det inte på det ena viset så går det kanske på det andra... det kan inte mer än misslyckas!

Den stora frågan är bara hur jag ska beskriva helgen... utan att det låter flummigt???
Har jag beskrivit den muntligt så har det låtit... tja, flummigt;)
"Den andra sidan" eller det "sjätte sinnet" mm. mm. har alltid fascinerat och intresserat mig, men utan att jag för den skull har slukat allt sådant som kommit min väg!
Det som intresserat mig har jag fördjupat mig mera i... det som passat mig har jag testat osv.
Så jag menar, lite 'meditation' kan ju aldrig skada;)


Detta var en ganska så djup typ av meditation... och vi satt inte på flygande mattor med benen i kors och "hummade" tillsammans med fingrarna ihop - som bl.a mina barn trodde;)
Nej, det gick alldeles ypperligt att "bara" sitta på en vanlig stol med slutna ögon...
Man ska fokusera på sitt inre, bli mera närvarande... lära sig att ta sig tid att unna sig den stunden! Man fokuserar medvetet på tankar o känslor, tömmer skallen på skumma tankar o inre oro... Det är en konst för sig själv och det kräver övning och åter övning.

Jag väljer att inte gå in mera på detaljer - dels för att risken finns att det blir jordens längsta inlägg och dels för att det ÄR risk för att det kommer att verkar flummigt... vilket är synd - för det är inte det som är meningen:)
Jag har redan hört flera som sagt "jag tror inte på sånt!" - men då säger jag; "vad är där att tro på?" Det är ju bara att prova och kanske rent av prova igen... det är inte frågan om några trolleri tricks eller hokus pokus! Likaväl som att folk går på "Friskis o Svettis" eller "Viktväktarna" för att via den vägen må bättre av en eller annan anledning, så kan lite meditation oxå göra susen i vardagen:)
Konstigare än så behöver det inte vara - tycker jag!
Fötterna på jorden har jag fortfarande och kommer alltid att ha - men jag vill hitta mitt sätt att må bra, både i kropp o själ, helst!
Det som passar mig, passar oftast inte den andre... vi är ju dock alla olika;)

Så mer än så här blir det nog inte i detta inlägg... mer än att jag är nöjd med vad helgen gett mig.
Fler frågor och funderingar besvaras "IRL";)
Ta hand om er där ute!!!
*S*

8 kommentarer:

Jenny sa...

Hallå där "Flum-Fia"!
Haha...skoja bara!

Synd är ordet!
Synd att ett "verktyg" som detta tramsas bort av sådana människor som inte KAN hantera det.
Jag vet någon....

Men med fötterna kvar på jordskorpan, så är det väl inget fel att ta sej lite tid till att "gå in i sej själv en stund"?

Tycker absolut inte du är "flummig". Och jag tror (och hoppas!!) att du är en person som kan "hantera" det där lite "djupare sättet" att söka vägledning och inre ro.
Jag har aldrig gått någon kurs, men använder ju både min pendel ibland, och "söker" vidare på outforskade stigar inåt.

Skönt om det kan hjälpa en när man behöver en stund för detta.

Bara man "passar sej" för att låta sej luras av dom som vill tjäna mycket pengar på dom "sökare" och andra som "famlar i mörkret"....
Man griper ju varje halmstrå när man inte är riktigt stark i sinnet, och det FINNS dom som bara sysslar med "humbug".
Tyvärr....

IRL hade varit roligt...men när, var, hur?
Bamsekramis på dej och Lycka till med dina meditationsövningar!
Jenny

Gunvor sa...

Tack för att du delade med dig Sonja!
Kram, Gunvor

Anonym sa...

Funkar det för dig så är det ju också rätt för dig!

Jag blev om möjligt ännu mera nyfiken=)

Kram Lussan

Storstadslivet efter 40 sa...

Jasså...det e inte bara jag som "flummar" nu och det e skönt att höra. Själv kör jag en massa yogaandning, tja om det gör nån nytta vet jag inte men det känns avkopplande och energigivande och vad krävs mer just nu i dessa kalla, tråkiga dagar???
Kram annette

UllaJohanna sa...

Som Jenny så klokt säger är väl detta med meditation (och en hel del annat) något som tramsas bort av människor som inte kan och vet något egentligen. Och kanske mest av dom som bara vill tjäna pengar på andras osäkerhet. Sånt är läskigt!!!

Man behöver inte förstå allt för att det ska fungera!!!

Hoppas att dina meditationsövningar ska ge dig det du söker!

Kramen!!!

Karolinssida sa...

Vad fin din hemsida är... JAg tycker inte att du är flummig, som du själv skriver så har vi alla nått som vi "tror på"... MAn ska hitta sin grej, det är hela hemligheten..
Ha det bäst!!!
Kram Karolin

Ejris sa...

har en sak åt dig i min blogg=)
krams

Mia sa...

Åh så spännande! Kanske något jag skulle testa, känner att jag också skulle behöva några verktyg att hantera mig själv, stress och press och annat med. Meditation har jag funderat länge på, så det var härligt att läsa ditt inlägg om det!
Jag älskar flummighet! :-)