måndag 18 maj 2009

SLBK Skånespecialen i Norrvidinge.... långt!

Tja, titlen kanske inte säger folk så mycket... men bland oss hundnördar så betyder det att vi varit på hundutställning med Cash i helgen - rasspecial med enbart leonbergare;)
Nu hör inte vi till den skaran som reser land o rike runt på utställningar o lär väl inte så göra heller framigenom - såvida det inte är inom rimligt avstånd förståss, men denna gången var det nästan hemma hos hans uppfödare Jenny i Norrvidinge och då kan man ju inte missa det:)
Att vi sen var lediga oxå för en gångs skull gjorde ju saken betydligt enklare med!

På lördag kväll åkte jag först ner själv med Cash på utställningsträning + grillkväll! Efter mycket om och men kom jag till slut dit, skapligt i tid.... (long story - vilket inkluderar stress, fotbollsmatch o glömda nycklar bl.a!).
Eftersom det var tio år sen sista jag ställde ut (första o enda gången med Bonny) så kändes det ganska så angeläget att vara med på träningen:) Skoj var det iaf!
Alltihopa utspelades på "Sloppy Billy's" i Norrvidinge - granne med Jenny's hus:) Ett mycket säreget ställe i vilda western-stuk till 100%, superhäftigt!
Efteråt satt vi i saloonen och åt o drack gott - japp, i en äkta saloon:) Arbetskläderna för personalen där var ganska så given, eller vad tycks?


Dagen efter åkte vi ner allihopa här hemma - inklusive hund såklart:) Vi fick stiga upp tidigt för att vara där lagom i tid... vid halvnio - megatidigt för mig *gäsp*!
121 hundar var anmälda, så det kryllade av 'lejon' denna dag - allt från modell valp till äldre seniorer:) Och yes, jag var nervös... sketanervös... för att Cash skulle flippa ur (?!?) eller plöja nosen i backen i brist på intresse eller ännu värre; att jag skulle snubbla över honom! Allt var nästan lika möjligt:)

(brodern Boogie till hö. i bakgrunden)

Men... allt gick nog bra - t.o.m riktigt bra:) Han uppträdde lugnt o sansat, gick bra utan nån' nos i backen och jag höll mig på benen!
Den holländske domaren fick göra vad han skulle med honom utan problem - jag var meganöjd:)
Men vi var många hundar i 'öppen klass'; 18 stycken! Vi kom inte vidare, så nån' placering blev det inte. Men vad gör det när man har världens goaste hund:)
Det var däremot intressant o läsa kritiken han fick... en hel del som var bra iaf, men sen är han ju som sagt lite "kobent" bl.a hehe... så jag förväntade mig inga mirakel-recensioner trots allt;) Så här skrev dom:


"4½ years - Very good type. Very good head. Good bite. Missing pigmentation in the mouth. Very week pasterns. Good coat, texture & colour. Very week in backhand. Moved well. Good tailcarriage."

Men återigen - jag ville testa... kolla läget... testa Cash osv. Vi gör det säkert igen, fast kanske inte så ofta som många andra entusiastiska utställare:) Men vid bra tillfälle så... :)
Det kan ju skilja massor från domare till domare, så ibland kan det vara kul o jämföra... Flera hade ju ställt även utställningen i Hässleholm i lördax o fått pris, men inget i söndax o vise versa så...


För övrigt hade dom lite extra tävlingar - barn med hund, lika par, lotterier o utlottning av "tunnor" (typ som bingolotto-lådor).Vi vann bl.a en låda med kattmat o kattsand (kanon!) och en utav tunnorna... vad jag skrattade när vi öppnade den o såg innehållet *asg*...


Våran var full med klädvårdsrullar, haha! Vad kan passa bättre till en lejon-ägare?!?
Sen fick alla hundar som inte blev placerade ett tröstpris... så jag valde ett jätte-ben till Cash:)


För övrigt var det enbart kul o bara vandra runt där denna dag... dels o kolla in alla vovvar... alla samma ras, men ändå så olika! Cash fick träffa både sin mamma Estrella (alltid ett kärt återseende) och sin busiga halvsyster Snowie o helsyster Dimma, plus några bröder... ståtlige Roy och snygge Boogie - så superfina båda!

(Roy)

Killarna beskådade såklart western-staden i sig... med sin saloon, sina dö-skallar här o var, sitt 'shit-house' och diverse andra byggnader:)













Inte illa o bo granne med vilda western minsann:)
(ska vi säga som bor granne med en bunke dinsosaurier!?!? *asg*)



Iallafall... en mycket trevlig dag som skingrade tankarna så pass bra att jag avslutade dagen med jordens skallebank på kvällen... *aoch*!!!

*S*

2 kommentarer:

Monkan sa...

Halloj ! Åh vad kul du skulle haft där på utställningen !Jag skulle grina om jag var bland alla lejon eftersom det är så underbart fina hundar. Tro när lilla jag ska få mig en hund ??? Nä får nöja mig med mina minigrisar Simba och Selma. Men nog suktar jag efter en hund ibland ! Kul att se om det blir fler utställningar för Cash
Kram monika

Jenny sa...

Hej hopp!
Jag tror att Cashen var mer glad åt det där benet än något annat!

Och klädrullarna!!! (asg)

Ja, men Ni ser ju ut att ha haft väldans mysigt i alla fall!
Och den där lilla byn verkar ju vara ett kanonställe.
Vi försöker åka till High Chaparal varje sommar, och då över den helgen då det är Westerntävlingar och uppvisningar. Det blir lite mer "vuxet" där då, och självklart så struttar vi runt där i våra boots och hattar och tuggar på nåt grillat....Mmmmm! Längtar dit nu ju!
Tänk om vi kunde ses där och ta en öl ihopa på saloonen?? Hihi....det hade blivit bilder det att använda till scrappande sen...

Krama Cash i alla fall och viska i hans öra att han ändå var finaste lejonet i lördags...((-:

Ha det så bra! Och hälsa alla...//Kram, Jenny