lördag 15 augusti 2009

OBS! Långt -Jag skulle inte... men nu kan jag bara inte låta bli...!!!

Jag hade bestämt mig för att jag inte skulle skriva om det... inte beklaga mig... inte gnälla o låta bitter - MEN nu kan jag faktiskt inte låta bli och känslan som egentligen råder inom mig är mer en uppgiven ilska än en urholkad bitterhet!
Det gäller inte bara för mig o min familj utan alla de drabbade här i vårt land... Sverige som i så många fall ska vara så himla bra o tryggt - vilket det förvisso är i många andra avseenden, icke att förglömma!

Men för guds skull, vad ni än råkar ut för - så gå inte o bli arbetslös UTAN att först SPARA och förbereda er för det, helst åravis i förtid!!! Kolla även INNAN ni blir arbetslösa VAD som gäller, VAD som ska stå i alla 372 blanketter så att ni inte får dom hemskickade igen för komplettering, vilket kan fördröja A-kassan med ytterligare fler veckor mm.
Var inte lika NAIV och DUM som jag var som i min enfald trodde att systemet skulle fungera... att mannen efter noggrannt ifyllda papper, ivägskickade i rätt tid med allt vad det innebar - skulle få någon ersättning i TID!!!
ACK vad vi bedrog oss - nästa vecka har det gått 16 veckor sen mannen anmälde sig arbetslös hos A-kassan, i detta fallet "Alfakassan"!

Idag stod det återigen rubriker bl.a i Aftonbladet (klickbar länk) om folk som får vänta okristligt länge och jag undrar om läget har varit lika illa nån'gång förut??? Vi här hemma har varit drabbade förut med att mannen varit utan jobb då o då, fast jag kan inte minnas att han fått vänta SÅ länge förut.
Det är oxå ett faktum som gjort att man hela tiden halkar efter o inte kommer ifatt plus att man nu råkar vara så "dum" att man bara har vanliga enkla arbeten båda två - men hur som haver så kan väl ett land inte enbart innehålla direktörer, chefer o ingenjörer mfl mfl!
Några ska väl kunna överleva som vanliga dödliga arbetare oxå tycker man... eller är jag dum o naiv även i det fallet månne?

Om ni ens har orkat läsa ända hit (vilket ni såklart inte är tvugna till!) och även gått in på Aftonbladet för o läsa artiklen (klickbara länkar båda), så läs gärna kommentarerna under, som folk får lov o tycka till om skriver... man kan hålla med om mångt o mycket, samtidigt som jag personligen kan erkänna att vissa regler o lagar är oklara för just mig - och då uttalar jag mig inte om jag är osäker... MEN i vanlig ordning ska vissa "viktig-pettrar" o "besserwissers" sätta oss vanliga dödliga på plats o komma med pekpinnar... det får det verkligen att ryka ur mina öron!

Jag hävdar fortfarande att folk som aldrig saknat pengar (och då pratar jag om att klara sin vardag med mat, kläder o sina räkningar - INTE en prylkåt vardag fylld med märkessaker o restaurangbesök!) har svårt o begripa att det är tämligen omöjligt o spara 5 eller rent av 6-siffriga buffertar på kort tid! Det är inte "bara o lägga undan bara man vill" - möjligheten ska finnas med!
Så med andra ord - NEJ, vi har inte varit förberedda på att vänta över 16 veckor (vem vet - det kanske blir 20v som dom skrivit om?!?!) och nej, vi har inga stora buffertar, eller placerade pengar på olika konton i olika fonder o världsdelar o än mindre pengar i madrassen!

Ett snille som kommenterade skrev att han inte kunde begripa varför folk inte såg till o spara - han sparade 5000 var månad o åt minsann ute var dag... så vad kunde problemet vara undrade han????
Ursäkta... är det underligt att man ilsknar till?!

Där var flera inlägg som enligt min mening, var skrivna av personer som aldrig varit i en sådan sits med pengabrist eller inget arbete... det är bl.a då min undertryckta ilska o uppgivenhet bubblar över - igen:(
Inte nog att man kämpar förtvivlat med att hålla god min till vardags plus att man gör allt för att förtränga att ens konto snart ekar bokstavligen tomt i alla hörn... så ska man behöva försvara sig nästan inför folk som inte vet bättre...

Återigen så står jag för att jag självmant valt att arbeta deltid av diverse skäl och självklart kan det inte bli några feta löner utav det såklart!
Mannen har haft oturen vid flera tillfällen att vara bland dom sista in o först ut bl.a och perioderna imellan har då varit knapra o sen tar det ju en evig tid o komma ikapp igen.

Har funderat mycket på varför folk (ja, även vi!) bara accepterar detta som händer utan att göra mer uppror??? Folk sitter snällt o väntar på att pengarna ska komma... gnäller lite o suckar... sen inget mer! Då o då kommer det nån' rubrik i tidningen o sen glöms det bort igen...
MEN har man skulder, eller en obetald räkning eller liknande... DÅ är det minsann synd om en och snabbt som attan blir det påminnelse o inkasso o så har man fogden i hälarna (tack o lov har vi inte kommit dit - ännu iaf!?!) - men att A-kassorna är så här grymt försenade... tja, vad görs åt det???
Nada o inget!!!

Vissa försöker trösta o peppa o säger att tänk sen när väl pengarna kommer, så mycket pengar det då blir... Jo, kanske det - men ALLT är så grymt eftersatt här hemma att vi knappt vet vart vi ska börja eller prioritera!
Grabben kommer o behöva busskort nu när skolan börjar, jag själv har 2 trasiga tänder, snart kommer alla medlemsavgifter till alla barnens aktiviteter, en trasig bil står på uppfarten som kostar en förmögenhet o laga, för att inte tala om allt i huset som är halvdant... ja listan kan göras lång som en dassrulle...
Samtidigt är det ju inte bara o sätta sprätt på dom, för frågan är hur länge mannen faktiskt kommer att vara utan jobb framöver... då kanske vi behöver dessa pengarna fram tills dess!?

Likaså var det väldigt många i början som såg det positivt att mannen blivit arbetslös och som såg möjligheten i allt vad vi nu kunde hinna med o göra hemma och på huset osv.
Tja... vad ska man säga... med tanke på allt vad vi behöver göra här hemma så vet jag inte vart vi helt plötsligt skulle få pengarna ifrån bara för att mannen helt plötsligt blev utan jobb???
Hum... jag har verkligen missat en poäng där... Jag menar - så många har sagt samma sak, så jag har verkligen grubblat imellanåt OM tanken verkligen är relevant med att vi faktiskt förväntas renovera o göra om halva kåken under tiden han går hemma utan inkomst o jobb???
Öhh... hur göra???
T.o.m svärmor var förväntansfull när hon kom o hälsade på i sommar och tyckte det skulle bli jättespännande o se allt vad vi hade gjort i huset.... !!!
Snälla någon... förklara för mig:(((( ???

Personligen tycker jag iallafall att vi faktiskt varit ganska duktiga ändå denna sommaren - vi har lyckats o hålla näsan ovanför vattenytan på nåt' märkligt vis... mannens slutlön har lappat en del och skattepengarna vi fick höll oss precis flytande nu dom senaste månaderna... men inte mycket mer och nu är pengarna slut, det dyker liksom inte upp mer och enbart min lön täcker precis våra utgifter o räkningar.

Så på flera vis har vi det betydligt bättre än många, många andra som blivit drabbade här i landet... vissa är arbetslösa båda två, vissa är ensamma med barn o för att inte tala om alla sjukskrivna o föräldrarlediga... ALLT är försenat verkar det som!
Sen den biten med många långtidssjukskrivna är ju oxå ett kapitell för sig... vilken skrämselpropaganda dom kör med alltså! Fast det ska jag nog inte börja skriva om, för bara det är en historia i sig!

Jag ska inte älta mera nu... men detta är en av många saker som pyrt o rykt innanför mitt huvud i sommar o egentligen blir jag väl inte klokare nu när jag skrivit... men det behövde komma ut.
Jag söker inte medlidande eller tröst, jag vill bara få förklarat hur det har kunnat gå så snett här i det här landet??? Vart nån'stans på vägen gick det fel egentligen???

???

6 kommentarer:

Pialotta sa...

Sonja, Soja du beskriver det så bra allt som finns runt om oss och där ni är nu liksom vi för bara 3 månader sedan var.. mannen gick utan jobb i 9 månader efter det tog slut med Aktivitetsjobbet.. De la ner hela verksamheten här. I 9 månader och som du beskriver papper hitan o ditan innan allt blev klart. Nu har han varit på praktikplats i 3 månader och just fått reda på att få vara där med en aning bättre lön i ett år .. Man får tacka och buga för att Af betalar arbetsgivaren en viss del, så de har råd att "anställa".. så är det, men visst är hela samhället smittat av bakterier. Ingen förstår hur det är och de där kostymherrarna i synnerhet.
(Jag har skrivit inlägg i min blogg vid några tillfällen om just det här)

Klart jag dricker Zoegas kaffe, jag är ju oxså från Skoune:-))

Anonym sa...

Några svar har jag inte, mer än att den regering som nu sitter i landet tydligen VILL "utrota" en del människor.
Totalt känslolöst "snack" och en total OFÖRSTÅELSE för att människor både kan bli arbetslösa (Såna som inte har "fallskärmar")och såna som är sjuka...
Vi tycks inte vara värda ett smack längre, och frågan är snart om dom inte fått oss drabbade att själva tro på detta också!??!
Självförtroendet går i botten med en, och man skäms snart att visa sej ute bland folk.
Man känner sej ingenting värd längre.
Vi lever med ungefär samma förutsättningar, och i Januari står jag troligen helt utan inkomst.
För jag anses inte som sjuk längre...
12 år av mina "bästa år" har runnit bort med sjukdom och deprission och i Januari förväntas jag vara frisk och arbetsför...
Fast ingenting har förändrats. Jo, förresten...min rygg har blivit sämre och jag är ännu mer rädd och socialt "handikappad" efter alla år hemma utan hjälp från sjukvården.
Jag tycker det är fruktansvärt för din stackars Gubbe att han inte har fått rätt till sina pengar ännu!??!?
Har Alfa-kassan INGET ansvar ALLS för att utbetalningar sker inom rimlig tid???
OFATTBART!!!!!
Jag trodde i min enfald att åtminstone dom som var friska och arbetsföra hade rätten till sina pengar, men nu börjar man verkligen FATTA VAD DENNA REGERING STÄLLT TILL MED!
Dom kommer att splittra så många familjer som till sist inte ORKAR bära på denna bördan med att alltid känna sej "fattig och utanför".
Förnedring är nog det bästa ord jag kan hitta för tillfället...

Jag tycker ärligt talat att detta var ett sånt KANON-INLÄGG och absolut inte gnälligt!!
Det är den grymma vardag som många lever med i dag, och FÖR VEMS SKULL SKA VI VARA TYSTA DÅ??

Nej, man önskar att fler hade ork och talets gåva, så att protesterna ekade runt om i landet.
INNAN det är helt för sent.
Fortsätt skriva om du orkar, och gärna så att ännu fler kan få läsa!
Din/ Era röster behöver höras ju!
Och du gör så många en stor tjänst genom att öppet visa att "så här ligger det till"...
För många skäms.
Och tiger hellre ihjäl sina problem än att "blottar strupen" så att släktingar eller grannar "ser" hur illa det egentligen är.

SKRÄMDA TILL TYSTNAD skulle man kunna kalla detta som pågår....
Och detta ska våra barn och ungdomar växa upp i??
Fy satan säjer jag bara...(ursäkta).

Och du! URSÄKTA DEJ ALDRIG för att du skriver på din egen blogg!
Jag är 500% säker på att många med mej vill läsa om hur du egentligen har det....
Ingen "skönmålad" bild av en grym verklighet som vi i dag faktiskt kan säja att vi lever i....tyvärr.
Dina ord behövs, vännen...

En styrkekram till Dej och din familj från mej.
Hoppas verkligen att Gubben din snart får sina pengar...
Allt gott!
//Jenny

Anonym sa...

Stor kram till dig.
Så bra skrivet.
Var i precis samma sits förra hösten såjag förstår hur ni har det.
Hoppas mannen får jobb igen snart.
Kramiz
Ingela
http://coelogyne.blogg.se/

Pia sa...

Jag blir så arg när jag tänker på hur allt fungerar... Det kan verkligen inte stämma att vi ska betala mer och mer hela tiden för att vara med i a-kassa och sen när man behöver dem så kan de inte leverera. Och just det att ingen verkligen gör något åt det...
Hade man betalat för en vara som inte levererades inom skälig tid så hade det blivit ramaskri överallt. Hade vi inte betalat räkningar eller tex om vi skulle betala pengar till a-kassa eller andra myndigheter så är det här och nu som gäller... inte flera månader senare.

Jag har länge sagt att de som sitter på de positioner som bestämmer dessa regler osv är just sådana som aldrig varit i "vanliga" människors sits. Aldrig varit arbetslösa eller behövt vända på kronorna för att få det att gå ihop.

Inte ens sjuk kan man vara i vårt samhälle i dag utan man ska skrämmas tillbaka till jobb även om man inte mår bra. Hur ska ett sånt samhälle fungera? Är det konstigt att så många människor i dag går och mår dåligt med tanke på dessa premisser?

Jag tycker det är bra att du tar upp det till diskussion om än så bara på din blogg. Det ska uppmärksammas!!
Sitter här och kokar nu!! Tack för ditt superbraiga inlägg...
Kram till er!! Hoppas verkligen att det löser dig bra för er väldigt snart!!

Ps. Jag förstår inte heller hur folk tänker med renoveringar och liknande hemma. De verkar tro att det är gratis och allt är lätt att fixa... fattar inte det heller!! Ds

Monkan sa...

Jag kan ju säga att det mesta gick snett när det blev regeringsbyte - tyvärr !!! Mångt och mycket har gått käpprätt åt he----te sen dess tycker jag men nu är måttet rågat vill jag lova !!!!
Håller tummarna att allt kommer att reda sig för dig och din familj till slut, men det ska fan inte få ta sån här lång tid !!!
tusen kramar, Monika

Sandy sa...

Några svar har inte heller jag, men jag är mycket glad över hur väl du beskriver dt som så många av oss tänker på! Och jag håller fullt med dig, att folk som inte själva har erfarenhet av något, till exempel att verkligen få vända på slantarna för att få dem att räcka, INTE SKA LUFTA SINA OKUNNIGA ÅSIKTER om det!! Likväl som jag inte kan ett skit om läkarkunskap eller hur det är att vara prinsessa, kan jag ju inte säja mig veta detta och tycka högt om det åt alla håll! Men somliga tycks inte bry sig det minsta om detta...
Att lägga undan en 5000 kronors buffert i månaden går ju skitbra.... när man tjänar så!

*SUCK!!* Tack för att du orar berätta, fastän det dels är personligt, men detta är ju verkligen något som på ett eller annat sätt berör oss alla, och vi måste ju kunna råda eller hjälpa varann i dessa situationer. Och inte skämmas, tycka att man "gjort fel" eller känna sig dum, för det verkar som det är en känsla det anses att man ska bära som ett ok kring halsen.... Gör inte det! Vi kan alla hamna i en sits vi inte rår för, och folk ska rent ut sagt ge fan i att lägga sig i det de inte vet något om!!

Stor kram ,och jag håller verkligen tummarna att det löser sig snart och att pengarna kommer! /Sandy