lördag 28 mars 2009

Tusen tankar & svåra beslut... åh vilken röra!


Jag var så glad i veckan då beskedet kom med posten att store sonen kommit in på Kunskapsskolan till hösten och glad blev jag!
Men ack... så enkelt fick det ju inte vara så klart! Sonen blev minst sagt både förvirrad o smått panikslagen... ! Det värsta är att tiden är knapp o egentligen finns det vare sig tid eller utrymme för att fundera! Bekräftelsen måste vara inne senast tisdag nästa vecka... och besöka skolan hinner vi omöjligt med innan dess! *suck*

Jag har mailat o haft telefonkonatkt med både hans nuvarande fröken o den nya skolan o förvirringen är för stunden total! Sonen vill ju gå där hans kompisar ska gå... och det är ju i den vanliga kommunala skolan givetvis! Längre än så tänker inte han!

Generellt så verkar dom flesta välja det... utom några fåtal som sökt sig till Åstorp (oxå en friskola) och enbart ett par till Hbg.
Vet inte om dom flesta föräldrar tänker på några alternativ överhuvudtaget eller om det helt enkelt beror på ren bekvämlighet - eller ren skär okunskap faktiskt???

Vad vet jag om jag är inne på rätt tankebana alls - egentligen??? Vilket blir bäst för honom?


Han har ju inte det så lätt för sig... och därför tycker jag att skolan i Hbg verkar som klippt o skuren för hans behov - iallafall vad man har kunnat läsa sig till!
Nu har vi bokat in ett besök dit, men inte förrän på torsdag fm!
Vi kommer ju antagligen o tacka JA till platsen - MEN vad i hela fridens namn gör vi om han prompt inte vill börja???
Går det att häva platsen ändå?
Jag har mailat o frågat... kunde inte ringa eftersom det var fredag em - allt har ju gått så himla snabbt!
Hur mycket hänsyn ska jag ta till min egen son? Vem vet bäst - han eller vi?
Jag håller på o bli fullkomligt kollrig iallafall.

Vi har pratat o pratat, men det märks på honom att han helst vill undvika ämnet o stoppa huvudet i sanden o när han sen ploppar upp igen så ska allt vara "som vanligt".
Man drar verkligen fram varenda möjlig positiv sak som kan finnas, men han slår ganska så dövörat till.


Jag menar, dom vänner han har finns ju kvar och nya lär ju tillkomma... men just nu ser han ju inte den möjligheten! Till saken hör att han är inte jordens starkaste personlighet, inte speciellt framåt eller en kille som håller håv! Han tar inte stor plats o nån' ledartyp är han inte...
Men han har ju självklart andra fördelar o tillgångar:)
Fast hade han haft bara lite bättre självförtroende än vad han har så hade nog inte tanken på detta varit så skrämmande för honom som den nu verkar - tror jag iaf!

Saker o ting har ju inte varit lätta för honom genom åren i skolan o det är klart att självförtroendet får sig en törn på vägen. Man peppar o peppar o berömmer, men det räcker inte alltid hela vägen fram. Han märker ju själv sina begränsningar trots allt. Sen att man en miljon gånger talat om för honom att han inte behöver bli bäst eller vara felfri, det räcker antagligen inte heller alla gånger.
Han kommer ju garanterat o klara sig kanon ändå, det tror jag alla gånger:)


Jag hoppas innerligt att vi blir lite klokare i nästa vecka och att han själv oxå får lite mer kött på benen för att själv kunna ta ett rimligt beslut.
Samtidigt är det inte klokt... han ska börja sexan och redan nu ska han behöva välja vart han ska gå och varför! När en annan var liten var det bara o gå vidare, "and that's it!" typ.

Inte nog med allt detta huvudbry så står han i ett vägskäl vad gäller hans innebandy oxå!
En puckad tränare i hans lag gör träningarna o matcherna till en pina mer eller mindre... hur en person som han kan få träna unga killar/barn, är mig mer o mer en gåta?!
Vi har pratat om att byta lag och han har även fått provträna där... men återigen tillstöter jordens dilemma - himla mycket nytt folk och många fler dessutom än i hans gamla lag!
Dom är t.o.m så pass många barn att det inte ens är säkert att han skulle få börja spela där även om han hade varit riktigt sugen!


Men prova får han gärna göra oavsett... men tränarna där verkar mer eller mindre likgiltliga?!? Om det beror på det stora antalet barn eller vad, har vi inte klurat ut ännu?
Brukar man inte försöka ta hand om nykomlingar som kommer till en ny grupp??? Hrm...
Alltså - resulterar det i en kluven kille - igen... han vill vara kvar i sitt gamla lag där han egentligen trivs o känner alla, MEN han vill bli av med tränaren!
Och han vill absolut inte sluta träna, det är liksom inte där skon klämmer.
Så - vad göra??? Hjälp:(
Turerna har varit många o än verkar det inte slut på långa vägar!
*suck*

Det tar verkligen energi o ork att behöva grubbla o fundera o inte komma fram till nåt vettigt, vare sig det gäller skolan eller träningen!
Det tar upp så mycket av min tankeverksamhet att jag nästan förträngt att mannen här hemma snart blir arbetslös - sista april jobbar han sista dan'... sen lär han gå här hemma o skräpa!
Hur ska jag klara det månne??? *ASG*



Nåväl, har ni orkat läsa ända hit så är ni duktiga!!!
Vet inte vad jag löste med detta... men ut kom det iaf...

Tjingeling!

7 kommentarer:

Pia sa...

Usch, jag vill inte vara i dina skor just nu. Det är mycket som grubblas på hemma hos er... massor med kramar till hela familjen och hoppas att det löser sig!

Jenny sa...

Ojojojoj!
Och så skriver du så gulligt inne på min blogg att du gör allt du kan för att vara mitt stöd nu???
Får jag vara DITT stöd då???

Gubens kommande ofrivilliga hemmavistelse är nog jättetufft bara det. Tänker på hur många det i dag finns i Sverige som står utan jobb efter alla indragningar, varsel, uppsägningar.....det ska bara sparas och sparas och läggas ner och stängas...
Så sorgligt allting bara verkar bli.
Varför????
Varför säljer vi ut så många bra företag till utlandet, och därmed flyttar jobben dit?
Varför får inga småföretagare plats? Jaaja...jag ska inte fastna här...
Men jag tycker det känns så "Ohoppfullt"..

Och jag tror också alla barn och ungdomar känner av dessa strömmarna. Föräldrar som blir arbetslösa, deppigheter som avlöser vartannat.
Jag tänker på din stora kille.
Han kanske "håller fast" i det gamla, lite för att allt annat just nu känns så osäkert?
Man vet ju alltid vad man har...men inte vad man får..?

Men det vore ju konstigt om Ni inte fick byta tillbaka till den "gamla" skolan, om det efter en liten tid skulle kännas helt fel??
Kommunala skolor brukar ju nästan hålla fast sina elever med kedjor??

Och ingen, ingen, ingen kan ju tvinga honom att fortsätta i den nya om det skulle bli HELT galet?
STÅ PÅ DEJ DÄR!
För jag tror att om DU och GUBBEN DIN kan LOVA honom att han SKA prova den nya, MEN att han har "en liiiiiten bakdörr att fly ut igenom"....Det kanske skulle kännas tryggare för honom, om han bara fick löfte om detta?

Min pojk har gått igenom med MASSOR av orättvisor i grundskolan med mobbing, byte, speciallärare, bråk med rektorer, och allt fanskap du bara kan tänka dej...

Men inte förrän vi ställde oss helt och hållet på hans sida och visade att vi till sist och syvendes ALLTID lät honom ha oss att "luta sej på"...då gick det liiite bättre.
Man behöver inte gå med på "allt" för det.
Det måste ju vara att han också känner att han måste sköta vissa bitar, och att han inte börjar "köra med er"...

Du får gärna ringa mej om du vill, jag finns här!
Det VET DU VA????

Och det där angående tränare som är "dumma"...
Om det är fler i laget som tycker samma, så kanske dom och Ni föräldrar kan ta upp detta i klubben?

Ringa och prata med varandra?

Det ska ju inte behöva vara så att ungarna ska lämna laget om det är många som tycker så?

Men är det bara din pojke som har jobbigt med honom så kan det ju vara lite krångligare kanske...

Ja, jag förstår att du verkligen har en tuff vecka som kommer...

Men jag "pendlade" för dej, och jag "känner" att allt kommer att lösa sej...

Var rädd om dej!
Millions of kramar till Dej, och visst ska man skriva av sej!!!
DET ÄR SÅ SKÖÖÖNT!
( Och man gör alltid som man själv vill på sin blogg! Glöm inte det!)

Haha!

//Jenny(-:

Jeanettan sa...

Ojojojoj vad det känns.... jobbigt!
Allt på en gång!
Men skolan.... ärligt vad tror DU?
Får han det stödet han kan behöva? På den i "stan" (Åstorp?)
Får han det på den "lokala"skolan?
Jämför för -& nackdelar... fast det har du redan gjort, tror jag =P
& det jag sett av "pågaspolingen" så tror jag han klarar det fint...
vad ni än väljer.

Bandyn är ju fruktansvärd!!!!!
Har ju hört historien ...
Blir så arg... Är det inte fler föräldrar som ser det? Ni får ju gå till styrelsen,,,, eller nåt.??
Det är ju så trist om han ska sluta för en sådan sak..
men samtidigt förstår man honom. Kan inte Mannen starta träning i Nyvång??

Jeanettan sa...

Amen.... vart tog min kommentar vägen ...
En hel A4 sida!!!minst =)

Åhhhh så trött man blir...

Säjer jag, när man läst ditt inlägg.... Jobbigt........... Allt..........Usch......

Storstadslivet efter 40 sa...

Ni ska göra det som känns bäst för lillkillen..tja för er alla. Jag lovar att ni kommer lösa det på bästa sätt. tänker på er
Kram Annette

Anonym sa...

Skickar en stor kram, hoppas allt löser sig.
Mvh
Ingela/coelogyne

Jenny sa...

Hallåååååå!

Vakna där nere i Skåne!
Dottern har en rolig utmaning inne på sin blogg!!
Gå in och kolla!

Skulle tro att den passar dej som handen i handsken!

Kram, Jenny

(Åh, vad jag hoppas på att du skulle kunna fixa till det så att du och eventuellt Jeanette kunde komma till eventet! Massa go mat, kalasing på lördagkvällen med vin och öl, scrapping hela helgen och tävlingar, kurser och grejer och lottningar och massa roligt folk...

TÄNK så roligt vi skulle ha!!!
Säj till era Gubbar att vi kvinnor BEHÖVER detta!!

Och pengar är ändå inget roligt...dom bara tar slut. Här hemma ska vi leva på nudlar och potatissoppa resten av månaden för att fixa detta...Hehe!)